Pedagogická diagnostika a evaluace
KPD/BPEDI
Ostravská univerzitaCílem předmětu je přispět k formování diagnostické a evaluační kompetence budoucího učitele. Tato kompetence zahrnuje základní poznatky teoretického rámce obou postupně konstituovaných disciplín, který se vyvíjí obohacováním o nové společenské požadavky na efektivitu a kvalitu a který zahrnuje především organické zakomponování hodnotících etap do všech řízených procesů ve škole a jejich adekvátní a účinné provádění. Studenti si jako součást této kompetence osvojí dovednosti využívat nejfrekventovanějších diagnostických metod, resp. metod školního hodnocení, včetně tvorby, administrace, vyhodnocování a interpretace výsledků didaktických testů. Budou rovněž připraveni na působení v aktuálně platném systému formálního vyjadřování výstupů, zvl. vysvědčení. Naučí se respektovat etické požadavky na hodnocení a zvládnou postupy formování žákova sebehodnocení. Pochopí význam procesů vnitřní a vnější evaluace jako významných východisek řízení školy, třídy a vyučovacího procesu. Seznámí se s trendy v oblasti pedagogického hodnocení a evaluace, včetně procesů národního testování a měření přidané hodnoty vzdělávání. Afektivním cílem předmětu je posilování kladného postoje k hodnotícím procedurám, k využití dat o procesech a výsledcích vzdělávání a ke kritické sebereflexi svého učitelského působení.