×

Pád říše nebo zrození Evropy?

Omezení zápisu do předmětu Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. Cíle předmětu V tradičním příběhu evropské kultury odpovídá příchod „barbarů“ konci největší civilizace antického Středomoří, Římské říše. Byla situace opravdu takto jednoduchá? Kdo byli tito „barbaři“? A skutečně se impérium zhroutilo, nebo se spíše transformovalo? Cílem kurzu je studovat prvky umělecké, vizuální, materiální a performativní kultury, které vznikly v tomto mimořádném okamžiku historie. Nejprve se zaměříme na předsudky o „temném středověku“, které se tvořily od renesance do našich dnů. Následně budeme zkoumat roli výtvarných médií v měnících se dějinách: budeme postupovat od soch po „dvojrozměrné“ obrazy, od svitku po kodex, od iluzivního obrazu po obraz ikonický. Nakonec budeme analyzovat roli, kterou hraje setkávání kultur – zásadní pro zkoumané období – při zrodu „středověku“. Kurz chce probouzet kritické myšlení, posouvat studenty mimo intelektuální „konformní zónu“ a nutit je klást si odvážné otázky důležité pro pochopení (nejen) minulosti Evropy. Výstupy z učení - se seznámí s jedinečnou vizuální a materiální kulturou minulosti, na které stojí současná evropská civilizace. - se setká s metodologickými postupy, na základě kterých je možné komplexně analyzovat společnost díky studiu vizuální a materiální kultury. - se naučí přemýšlet o studovaném období bez (koloniálních, náboženských atd.) předsudků, které většinová společnost k minulosti má. Osnova 1. Co je to vizuální kultura? Co jsou dějiny umění? Jaký význam má jejich studium dnes? Jaké nástroje a metodologie používat? 2. Jak současnost přepisuje minulost? Co je to „pozdní antika“? 3. Jak se rodí nový vizuální jazyk? Invence, která přišla z katakomb. 4. Konstantin, kult osobnosti a mezikulturní společnost. 5. Mediální revoluce IV.–V. století: obrazy, které září a moc nových rituálů. 6. Byzanc a Západ: poslední záchvěvy „globálního“ středomoří v 6. století. 7. Už jsou tu!: příchod kočovníků do říše a zrození abstrakce. 8. Britské ostrovy a (ne vždy mírný) kulturní dialog. 9. Damašek a zrození islámské vizuality 10. Tak jak to tedy bylo: Pád říše či zrození Evropy? Literatura doporučená literatura Ivan Foletti, Zuzana Frantová, Mediální Revoluce, Christianizace Evropy, Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny, Brno 2021. Empires of Faith in Late Antiquity Histories of Art and Religion from India to Ireland, Jas‘ Elsner ed., Oxford 2020. Imagining the Divine. Art and the Rise of World Religions, exhibition of Ashmolean Museum, Jas‘ Elsner, Stefanie Lenk eds, Oxford 2017. Teorie obrazu v raném křesťanství? Chiara Bordino ed., Brno 2020. Ivan Foletti, Katharina Meinecke, Jupiter, Kristus, Chalífa: Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VII. století), Brno 2019. Výukové metody Interaktivní přednáška prostřednictvím dialogu se studenty. Metody hodnocení Závěrečná krátká esej Informace učitele https://www.youtube.com/watch?v=P4Sztxp99cA&list=PLRfeyjVJZQnoT5jyq7BRB0Ihe-E6vlcEn