×

Evoluční genetika a genomika

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepty evoluce živých organismů na úrovni genotypu (genů a genomů) a něj bezprostředně navazující molekulární fenotypové úrovni. Výklad látky staví na syntéze nejnovějších poznatků z řady dílčích oblastí biologie, především populační genetiky a genomiky, molekulární evoluce, komparativní a funkční genomiky, studia původu života, experimentální evoluce a systémové biologie. Jednotlivé pojmy a koncepty jsou ilustrovány na konkrétních příkladech a případových studiích. Předmět reaguje na současnou zásadní proměnu biologie podmíněnou rozmachem metod sekvenování DNA a možností počítačových analýz sekvenčních dat, která posunula evoluční procesy na molekulární úrovni do pozice hlavního vysvětlujícího rámce širokého spektra biologických fenoménů. Absolvování předmětu by mělo studentům umožnit pochopení hlavní principy a důsledky těchto procesů a připravit je tak pro studium navazujících předmětů a disciplín, především bioinformatiky, molekulární systematiky, evoluce buňky, evoluční vývojové biologie, systémové biologie atd.